Dit jaar ruilden wij onze benzine wagen in voor een elektrische wagen. Voor ons dagelijks vervoer was dat een prima idee. Maar zou het ook zo goed meevallen om elektrisch op vakantie te gaan? In de winter reden we met een Polestar op skivakantie naar Zinal, Zwitserland. Dat viel reuze mee. In de zomer was het dan tijd voor de échte test. We gingen met de elektrische wagen op zomervakantie. En daar kwamen nogal wat vragen over dus deel ik graag onze ervaring.
De auto
Mijn man veranderde van job en de Polestart staat dus niet meer op de oprit. Onze zomervakantie reden we met een Tesla Y Dual Motor. Die heeft twee motoren en een rijbereik van 533km. Op papier. Dat is dus 533km als die 100% is opgeladen en alle omstandigheden meezitten. In de praktijk ligt dat dus wel lager.
Onze route
We waren in 2023 bijna de hele maand augustus op vakantie met ons wagen: Heist op den Berg – Flims – Venetië, Le Marche, San Marino, St. Moritz, Heist op den berg. Ik zette het even uit op Google Maps en dat gaf een traject van een 3.352km. Een behoorlijke route dus. Ritjes ter plaatsen niet meegerekend.
Stoppen om te laden
Hoewel een – theoretisch – rijbereik van 533km al behoorlijk wat is. Ligt het nog altijd een stuk lager dan de afstand die je met een benzinetank kan rijden. Tanken gaat ook snel. Op enkele minuten kan je verder rijden. Dat ligt met laden wel wat anders.
Maar dat stoppen om te laden valt reuze mee. Op onze eerste weg van Heist op den Berg naar Flims (Zwitserland) zijn we twee keer een 20minuten gestopt. Dat lijkt lang. Maar die eerste stop hebben we ontbeten, de tweede stop hebben we de kindjes omgekleed. Je gaat naar het toilet, even je benen strekken en dan zijn die 20min zo om. Tesla – maar ik gok andere wagens ook wel – heeft ook de mogelijkheid om in de wagen Netflix, YouTube, Disney+ te kijken. Dus ook dat is een optie.
Navigeren naar het laadstation
Wanneer je met Tesla navigatie rijdt bepaalt die zelf wanneer, waar en hoe lang je moet laden. Je moet dus maar gewoon de navigatie volgen. Tesla navigeert wel alleen naar Tesla Superchargers. Dat heeft voordelen want die zijn meestal in de buurt van een toilet, iets om te eten, … en er is altijd meer dan genoeg plaats (geen wachttijden dus). Je wagen zal automatisch zijn batterij beginnen voorbereiden op het laden wanneer je bijna aan je laadstation bent. Eens aangekomen moet je gewoon je wagen parkeren, insteken en laden. Alles gebeurt via je Tesla app en betaling via je credit card. Maar dat betekent dus dat je soms wel een beetje omrijdt om te kunnen laden aan een Tesla charger. Je zou ook zelf je route kunnen bepalen en dan stoppen aan andere snelladers. Dat is misschien een efficiëntere route. Of hopen dat je op tijd een lader tegenkomt.
Laden of snelladen
Voor mensen die nog niet elektrisch rijden is ‘superchargen’ misschien een rare term. Ik leg het kort even uit. De meeste laadpalen aan bijvoorbeeld supermarkten zijn ‘gewone’ laders. Die bij ons thuis bijvoorbeeld ook. Dat betekent dat die best wel enkele uren nodig hebben om je batterij van, laat ons zeggen, 20% naar 90% te brengen. Dat wil je op je route naar je vakantiebestemming natuurlijk liever niet. De meeste laders langs de autostrade en de Tesla Superchargers zijn snelladers. Die laden je auto dus véél sneller op. Je auto altijd snelladen is dan weer een heel slecht idee. Dat is niet goed voor je batterij. Tijdens je route kan je dus perfect snelladen. Eens aangekomen op bestemming kan je je auto best ter plaatsen aan een gewone lader opladen.
Wachten om te laden
We hoorden vooraf veel verhalen van lange files aan laadstations. Dat hebben wij om onze gehele dik 3.000 km geen enkele keer meegemaakt. In de winter was dat totaal geen probleem. Ik geloof dat die verhalen van enkele jaren geleden dateren. Intussen zijn er heel wat laadpunten bijgekomen. Als zal je op piekmomenten zoals die fameuze zwarte weekends misschien wel al eens moeten wachten.
Kan je overal laden?
In de beschikbaarheid van laadpunten merkten we wel wat verschillen op de locaties. Zwitserland bijvoorbeeld is echt geen probleem. Daar zijn zeer veel snelladers langs de autostrade ter beschikking. Niet alleen Testla chargers dus maar ook andere aanbieders. Ook in de dorpen zelf is er altijd wel een parking waar je kan laden. Bijvoorbeeld aan de skiliften.
In Italië was het een iets ander verhaal. Ook daar vinden we makkelijk Tesla superchargers, maar het laden in steden en dorpen was niet altijd voorhanden. We zorgden er dan wel voor dat we Venetië binnenreden met voldoende batterij zodat we daar niet moesten zoeken naar een lader.
In Italië verbleven we een week in een piepklein dorp in Le Marche. Daar hebben we even moeten zoeken naar een lader maar uiteindelijk wel eentje gevonden op een 10min van ons huis, aan een supermarkt. Worst case hadden we geladen met eletriciteit van het huis. Maar dat was dus niet nodig.
Zelfs in San Marino vonden we aan de parking enkele vrije laders.
Het is een andere manier van rijden
Elektrisch rijden is een andere manier van rijden. Waar we met benzine vooral zoveel mogelijk km’s aan een stuk wilden rijden is dat elektrisch een ander verhaal. Met de benzine wagen stopten me meestal enkel voor een maaltijd en een dringende pipi pauze om zo snel mogelijk weer onderweg te zijn. Elektrisch moet je rekenen dat je per stop een 15 à 30 min moet stilstaan. En daar keek ik in het begin wat tegenop. Want die lange autoritten zijn echt al lang genoeg, zonder zulke ‘lange’ pauzes.
Maar eerlijk, ik vind het prima zo en we merken vooral voordelen.
- De navigatie geeft nooit de tijd tot bestemming. Je ziet dus niet dat je nog 12uur moet rijden. 12uur, das lang he! Je ziet de tijd tot de volgende stop. 2u55min bijvoorbeeld. Dat maakt de weg behapbaar en de afstanden lijken korter. Maar dat is dan een psychologisch dingetje.
- Je bent verplicht om te stoppen. We stappen altijd even uit, strekken de benen, nemen iets te drinken, en halen wat frisse lucht. Dat maakt dat we veel minder moe zijn tijdens de ritten.
- Wij vinden elektrisch rijden veel aangenamer en makkelijker dan bezine. Je moet niet schakelen (dat heb je met een automatic natuurlijk ook niet) en het rijdt gewoon heel vlot, stil, relaxed.
Je moet wel rekeningen houden met laden, nadenken waar en wanneer je best kan laden. Al valt dat mee gezien de navigatie daar zelf rekening mee houdt. Het vergt iets meer planning en tijd. En dat is in het begin wat aanpassen.
Is het duur?
We hebben tijdens de reisroute in augustus voor €138 geladen, telkens aan Tesla Superchargers en dit dus voor een traject van 3.352km. Ik ben er redelijk zeker van dat het aan benzine een stuk meer kost. Al is een benzine wagen natuurlijk een stuk goedkoper in aankoop.
Wij zijn dus helemaal gewoon voor het elektrisch rijden en vinden zulke lange autovakantie helemaal prima. We hebben ook enkel nog een elektrisch wagen, we hebben dus ook geen keuze meer.