Sinds vanochtend zijn we opnieuw op Belgische bodem na onze rondreis door Zuid-Afrika. Eigenlijk was het de bedoeling om tijdens onze reis regelmatig een bericht te posten. Er werd ons verteld dat we snel zouden wennen aan het Zuid-Afrikaanse ritme. Elke morgen vroeg opstaan en om 22u gaan slapen. Tijd genoeg om een bericht te schrijven dacht ik. Ik ga toch niet om 22u slapen… Wel dus. (Maar daarover later meer).  Door tijdsgebrek (en/of gebrek aan wifi) heeft het reisverslag dus wat op zich laten wachten. Maar dat gaat er nu beetje bij beetje aankomen. Hopelijk kan onze reis jullie inspireren om dit prachtige land ooit zelf eens te gaan bezoeken.

Na onze verloving vorig jaar was één van de to do’s het kiezen van een bestemming voor de huwelijksreis. We reizen erg graag en na enkele Europese landen, USA & Thailand was het tijd om een ander continent te verkennen. Een huwelijk is ook meteen het ideale excuus om wat extra te reizen. En pre-wedding honeymoon en een post-wedding honeymoon (die gaat  naar Ibiza).
Na niet zo lang nadenken was de beslissing voor Zuid-Afrika snel genomen. Een land met een bijzondere geschiedenis en een enorme veelzijdigheid. Onze eerst stop: Kaapstad!

De tocht naar Kaapstad was er eentje langs Londen en Johannesburg om uiteindelijke 22u later in Kaapstad toe te komen. Wat een lange weg! Gelukkig best goed geslapen en van een jetlag geen sprake doordat er geen tijdsverschil is. We hadden maar 4 nachten in Kaapstad, we moesten onze tijd nuttig gebruiken en keuzes maken.

Dag 1 – Aankomst & acclimatiseren
Ergens in de namiddag stonden we eindelijk op de luchthaven van Kaapstad en moesten we onze huurauto gaan ophalen. Daar begon al meteen de eerste uitdaging: links rijden. Alles in de auto is ook omgekeerd. Wil je je pinkers aanzetten, zet je de ruitenwissers aan, links schakelen, … En je rijdt ineens aan de andere kant van de weg. Best spannend in het begin en het heeft enkele dagen geduurd voor we dit gewend waren. (We zijn uiteindelijke maar 3 keer rechts gaan rijden, valt mee denk ik dan).

We logeerden 4 nachten in The Walden House. Een gezellige guesthouse met een ideale ligging. De eerste dag hebben we het V&A waterfront bezocht. Een toeristische plek met veel winkeltjes en restaurantjes. Gewoon wat rondslenteren was ideaal om de vlucht te verteren en te wennen aan de temperatuur. Want met een mooie 30°C lag die gelukkig net wat hoger dan in België.

Kaapstad verblijf

The Walden House

Dag 2 – Tafelberg, Boulders Beach & Kaap de Goede Hoop

Je kan in Kaapstad niet naast de Tafelberg kijken. Sinds 2011 is de Tafelberg ook één van de wereldwonderen. Een bezoekje waard dus. De top van die Tafelberg kan je op 2 manieren bereiken: De makkelijke weg met de kabelbaan of een iets moeilijkere weg, te voet. Gelukkig heb ik een bijna-man die net zoveel van een uitdaging houdt als ik, dus kozen we voor de moeilijkere weg. Al denk ik wel dat hij dit zichzelf enkele keren heeft beklaagd. Zijn zin voor avontuur is even groot als die van mij, zijn conditie is dan weer iets minder.

We kozen de tocht te ondernemen via Platteklip Gorge (die niet zo plat bleek als de naam deed vermoeden). Wat een fantastische hike! Niet makkelijk, het gaat immers alleen maar omhoog. Met momenten stijl en best wel stevig klimmen (of kruipen). Maar het uitzicht en de stilte zijn adembenemend. Na 2 uur waren we boven en dat voelde aan als een overwinning. Eens boven werden we beloond met een geweldig uitzicht over de stad en de oceaan. Voor de weg naar beneden kozen we wel voor de kabelbaan. Op 30 sec waren we weer beneden en klaar om onze dag verder te zetten.

Wandeling Tafelberg

Tafelberg: Beklimming en uitzicht

Van de voet van de Tafelberg reden we naar Kaap de Goede Hoop. Een prachtige rit langs de kustlijn. Ik moest navigeren (geen GPS) en had dus tijd om van het landschap de genieten. Een beetje tot wantrouwen van de wederhelft, mijn navigatie talent bleek niet zo geweldig te zijn. Hij had dus iets meer focus van me verwacht.

Op onze weg moesten we natuurlijk even halt houden bij Boulders Beach. Pinguïns op een warm strand… dat moest ik toch eerst zelf gezien hebben. Maar het is helemaal waar, en nog geen klein beetje Pinguïns! Mooi tafereel dat meteen een glimlach op je gezicht tovert.

Bolder's beach

Boulders Beach

Van Boulders Beach reden we door naar Kaap de Goede Hoop. Onderweg de wegwijzer naar  ‘Cape of Good Hope’ gemist, ik vermoed door een baboon die de straat over stak. We kwamen aan bij Cape Point en zagen daar het bord ‘Walk to Cape of Good Hope’. Omdat we dachten dat er dus geen weg was naar de Kaap begonnen we dus maar weer te wandelen. Een heerlijke wandeling langs de idyllische kustlijn en helemaal alleen. Geen mens te bespeuren. Vreemd toch, dachten we. Want dat is nu toch een heel toeristisch sign.

Eens we op ‘Kaap de Goede Hoop’ stonden informeerde vriendelijke toeristen ons dat het sign gewoon beneden stond, waar er dus een prima weg naartoe was voor alle toeristen die de wegwijzer wel gezien hadden. Jammer? Nee hoor! Wij hadden genoten van een geweldige wandeling. En de vriendelijke toeristen hebben ons terug afgezet aan de wagen omdat het donker begon te worden.

Kaap de Goede Hoop wandeling

A walk with a view

Kaap de goede hoop

Sign van Kaap de Goede Hoop

Dag 3 – de wijnroute

Zelfs als je geen wijn drinkt, is de wijnroute nog de moeite. Het is een prachtige streek. Maar gelukkig houden wij ook van wijn, dus dat waren er 2 voor de prijs van 1. We hadden maar 1 dag, dus we moeten onze wijngaarden kiezen.

We waren goed op tijd vertrokken en rond 10u waren we bij onze eerste stop, GlenWood. Een vrij kleine wijngaard waar we graag de rondleiding van 11u wilden volgen. Maar daar moest je je blijkbaar op voorhand voor inschrijven en dat hadden wij natuurlijk weer niet goed gelezen. Maar de vriendelijke dame belde de eigenaar en die heeft ons met veel plezier en passie een privé rondleiding gegeven door zijn wijngaarden en kelder. Met het alibi ‘It’ s 5 o’clock somewhere’ begonnen we om 10u aan onze eerste proeverij die we na de rondleiding hebben verder gezet. De wijnen waren heerlijk, het kader was er eentje van ‘ik zou hier wel kunnen wonen.’

Na GlenWood gingen we op aanraden van een kennis lunchen bij Tokara. Een overheerlijke lunch met een mooi uitzicht. En natuurlijk hebben we ook hier eens geproefd van de wijntjes.

Onze dag zijn we geëindigd bij Delaire. Een pak groter en chiquer dan onze eerste stop. Maar we moesten nog even terug rijden en we hadden wel genoeg geproefd voor de dag.

Kaapstad wijn proeven

Tasting GlenWood

Dag 4 – White Shark Cage Dive

Op onze laatste dag in Kaapstad liep de wekker wel heel erg vroeg af, 4u om precies te zijn. Om 4u20 kwamen ze ons halen om naar Gansbaai te rijden. In Gansbaai is Shark Alley. Deze plek is bekend omwille van zijn witte haaien en die wilden wij wel eens van kortbij bekijken. Hoe vaak in je leven krijg je immers die kans? De organisatie had een 100% safety record, dus dat zat alvast prima.

Na 20 min varen zaten we iets na 7u in aan kooi in het water. Rond de kooi werd er aas gegooid (de kop van een tonijn liet ik me vertellen, het stonk alleszins). Het was een prima ochtend voor witte haaien. We hebben er een 8-tal aan onze boot gehad. de grootste was iets meer dan 4 meter lang. Als extra gelukje bleek er een professionele fotograaf aan boord die voor een keertje met de boot mee vaarde. De fotograaf stuurde ons nadien enkele van zijn beste foto’s door. Het ziet er wel angstaanjagender uit dan het aanvoelde. Maar het was een unieke ervaring die het vroeg opstaan absoluut waard was! En na mijn diploma van olifantentrainer in Thailand ben ik nu ook een gecertifieerd white shark cage diver. Mooi voor de CV toch!

Zuid-Afrika shark cage dive

White shark cage dive, foto Harry Stone

Kaapstad na 4 dagen

De dagen Kaapstad waren intens maar absoluut fantastisch. We hebben veel gedaan, gezien en heerlijk gegeten en gedronken. Ik zou zeker nog eens naar Kaapstad willen terugkeren, maar dan een beetje langer. Dan zou ik oa. graag een bezoek brengen aan één van de Townships in Kaapstad. Want die kant van de stad hebben we niet echt ervaren.

Kortom, Kaapstad was een topper!

Resto tips:
The Codfather, Camps Bay, geen menu. Keuze uit toog mer verse vis. Eenvoudig maar heerlijk.
Den Anker, V&A Waterfront, eigenaar is een Belg. Je kan er ook echte Belgisch kost eten. Lekker.
Mama Africa: don’t. Voor ons een tegenvaller/tourist trap. Niet gezellig, donker & niet lekker.
Tokara: verfijnd, prachtig uitzicht, heerlijk. Vraag een tafeltje buiten met uitzicht op de wijngaard als je gaat lunchen.

Snel meer foto’s op mijn Facebook https://www.facebook.com/anneliesbeleeft