Waarom het soms niet zo tof is op Instagram

3

Vorige week ontplofte mijn inbox op Instagram. Ik had in mijn stories verteld over het gedrag op Instagram waar ik me aan erger. Tot op vandaag krijg ik daar nog steeds vragen en opmerkingen over. Ik ga er dus voor een laatste keer nog even op in en dan laat ik het voor wat het is (toch voor nu).

Is het dan niet plezant op Instagram?

Eerst en vooral, ik vind Instagram een enorm fijn medium. Anders zou ik er niet zoveel (teveel) tijd op spenderen. Ik volg enkele heel fijne en inspirerende accounts en ik voel me als mama niet alleen. Het “ha, dat is daar ook zo” gevoel helpt me enorm relativeren. Met enkele mama’s babbel ik regelmatig privé en daar kwamen al enkele leuke vriendschappen uit verder. Voor mij is mijn Instagram ervaring grotendeels positief.

Maar ik kan het ook niet laten om af en toe ook eens naar de lelijke kantje te kijken en me dan te ergeren.

Bedrog, welk bedrog?

Creativiteit ten top op dit vlak. Er zijn tal van manieren om de boel te belazeren, de ene vraagt al wat meer werk dan de andere.

Telegram groepen

Laat me even starten met de telegram groepen. Tele watte? Juist, hier ook een vrij recente ontdekking. In een telegram groep zit je samen met tientallen, honderden of zelfs duizenden andere instagammers. Niet noodzakelijk met dezelfde interesses. De bedoeling van zo een groep is simpel: heb je een nieuwe foto geplaatst deel je die in de groep. De andere groepsleden gaan dan jouw foto liken en voorzien van een reactie. Jij doet op jouw beurt hetzelfde voor je mede telegram genoten.

Doelstelling hiervan is ook eenvoudig: het Instagram algoritme bespelen. Instagram gaat jouw foto in eerste instantie tonen aan een klein percentage van je volgers. Komt er weinig reactie op je foto denkt Instagram dat je foto misschien niet zo interessant is voor je volgers en zullen ze je bijgevolg minder bereik geven. Heeft je foto echter veel likes en reacties gaat Instagram je foto ook meer tonen. Met meer bereik, meer likes en meer reacties tot gevolg.

“Is dat nu zo erg?” hoor ik je denken. Niet echt. Tenzij je post bijvoorbeeld een samenwerking is met een merk, al dan niet betalend. Want dan zijn die reacties en likes eigenlijk een obligatoire nummer en niet heel veel waard. Anderzijds, chapeau wel voor de mensen/mama’s die tijd vinden om dagelijks al die profielen af te gaan, de foto te liken en te voorzien van een creatieve reactie. Ik zou er geen tijd voor hebben.

Volgen en ontvolgen

Nog zo een fenomeen op Instagram is het volgen en ontvolgen van accounts. Dat kan je handmatig doen door bijvoorbeeld te gaan zoeken op bepaalde hashtags. Je gaat dat profiel dan volgen, misschien ook een aantal foto’s liken, zodat je zeker wordt opgemerkt. Met wat geluk word je terug gevolgd. Als je dat in grote getallen doet kan je op deze manier snel je aantal volgers laten groeien.

Je hoeft het zelfs niet handmatig te doen. Er bestaat software waar je kan aangeven dat je profielen die een foto met een bepaalde hashtag posten automatisch gaat volgen. Volgt die persoon je binnen de x aantal uren of dagen niet terug, ga je automatisch weer ontvolgen. Daarom dat je dus de ene dag 10 extra volgers hebt, om er dan nadien weer 8 te verliezen. Het is op die manier een beetje de Processie van Echternach.

Kopen

Maar je kan het ook makkelijker doen en er minder tijd insteken door gewoon volgers te gaan kopen. Moeilijk is het niet en voor het geld moet je het niet laten. Hoeveel het je kost hangt af van het aantal volgers dat je wil kopen, alsook welke soort volgers. Fake profielen kosten minder dan echte profielen. Want wanneer 70% van je volgers uit Azië komen (terwijl je in het Vlaams schrijft) is dat bizar. Je kan trouwens niet alleen volgers kopen maar ook likes en reacties. Een account met 20.000 volgers en “maar” 150 likes per foto, daar kan je je vragen bij stellen.

Ik snap het wel

Ik snap wel waarom mensen zich aan iets van bovenstaande gaan wagen. Instagram is voor sommige de ‘kijk eens wat ik weer gratis en voor niets gekregen heb’ show. Je wil ook graag free stuff en uitnodigingen voor leuke events. En als je dat kan bereiken door wat volgers te kopen, dan heiligt het doel de middelen. Nee?

Heb ik dan nooit samenwerkingen?

Jawel, ik heb samenwerkingen waarin ik al eens iets gratis krijg. Al ben ik zeer kritisch over het soort en de inhoud van die samenwerkingen. Pas wanneer ik een match zie met mij, ons gezin en de blog sta ik ervoor open. Ik moet het op een authentieke manier kunnen brengen. Als ik het al niet geloof gaan jullie dat immers ook niet doen. Al heb ik ook al dingen fout ingeschat, zeker in het begin.

Bovendien gaan mijn blog en mijn Instagram over meer dan mijzelf. Ik ben een mama- of gezinsblogger (what’s in a name) en mijn kinderen worden er dus bij betrokken.

Maar ik ga niet liegen, ik vind samenwerkingen best leuk. Ik steek enorm veel tijd en energie in deze blog. Een lichtjes uit de hand gelopen hobby. En dan is het fijn om voor die inspanning iets terug te krijgen. En dan hoop ik jullie op een fijne, authentieke manier te inspireren. Maar 90% van de content op mijn blog en Instagram zijn geen samenwerkingen. En dat werkt prima voor mij.

Waarom vind ik dat bedrog dan zo erg?

“Live and let live. Jaag u toch niet zo om vrouwmens.” Voor de duidelijkheid, ik laat mijn slaap niet om fake profielen. Mijn slaap is immers al wat beperkt door baby Oscar. Maar het stoort me wel.

Mensen die het niet zo faire spelen liegen tegen de merken met wie ze samen werken. Wanneer 40% van je volgers gekocht is, of 60% van je reacties er staan omdat je in een telegram groep ziet, geef je het merk niet de visibiliteit die je hen belooft. Met likes uit India is een Belgisch merk bijvoorbeeld niets.

Misschien zorgen die fake profielen ook voor onzekerheid. “Waarom krijgt haar foto van haar kinderen meer likes dan de mijne.” Dat kan uiteraard gaan over het soort foto, de tekst die erbij staat, … maar het kan ook zijn dat die likes gekocht zijn.

Bovendien zorgen die mensen gewoon voor een slechte naam van heel het blogger/influencer wereldje. “Ze kopen allemaal en niemand is authentiek.” Jammer, want ik geloof nog altijd dat de meerderheid het wel netjes speelt. Maar die worden over dezelfde kam gehaald. En dat vind ik oprecht heel erg jammer.

Hoe weet je wie vals speelt?

Je zou dagelijks profielen kunnen gaan volgen en hun volgers in de gaten gaan houden. Maar wie heeft daar nu zin/tijd voor?

Maar hoera, er bestaat een tool, Social Blade. Op die tool kan je bijvoorbeeld het Instagram profiel van iemand ingeven en dan krijg je een overzicht van hun engagement (aantal likes en comments ten opzichte van het aantal volgers), hoeveel volgers erbij komen en hoeveel profielen ze zelf gaan volgen. Ik denk niet dat het 100% correct is, maar zelfs met een foutenmarge kan je er heel veel uit afleiden.

Je kan trouwens niet alle accounts checken op Social Blade. Je krijgt enkel resultaten als het om een business profiel gaat. Maar wanneer een Instagrammer behoorlijk wat volgers heeft, samenwerking en misschien ook een blog maar géén business account. Tja, dan kan je daar misschien zelf ook al het een en ander uit afleiden.

Als voorbeeld heb ik enkele screenshotjes onderaan deze blog bij gezet (zonder namen). Op de eerste zie je bijvoorbeeld dat deze persoon rond 7 maart meer dan 600 volgers rijker is geworden. Dat is veel.

De tweede screenshot zie je dat een andere persoon de ene dag zelf meer dan 300 accounts gaat volgen om er de dag nadien meer dan de helft te gaan ontvolgen.

De laatste screenshot is er eentje van mijn eigen profiel. Kwestie van het ook even in de groep te gooien.

Op basis van dit soort overzichtjes zou je dus kunnen veronderstellen dat deze profielen in kwestie enkele volgers hebben gekocht en/of het volg-ontvolg spel graag spelen. Het resulteert wel in meer dan 1.000 extra volgers op een maand tijd.

Voor diegene die er graag nog wat dieper op ingaan kan ik trouwens deze documentaire aanraden.

En nu laat ik het los

Dit gezegd zijnde hoop ik dat ik een aantal onder jullie wat meer inzichten heb kunnen geven in wat er leeft op Instagram. En dat je dus niet altijd moet geloven wat je ziet. Maar weet ook dat er heel veel oprechte en eerlijke accounts zijn. Ikzelf heb nooit een volger gekocht en beloof jullie plechtig dat ook nooit te doen. Mijn blog en Instagram gaat over mijn kinderen en ik waak als een leeuw om dat clean te houden.

Dit profiel wint en verliest dagelijks enkele volgers, maar op 07/03 komen er plots 669 volgers bij. Opmerkelijk…
Dit profiel volgt en ontvolgt zelf op dagelijkse basis aan een stevig tempo. Met een mooi aantal extra volgers tot gevolg.
Een screenshot van mijn eigen Social Blade rapport.

3 REACTIES

  1. Ik was me eigenlijk niet bewust van al die praktijken, totdat ik die documentaire ‘Follow Me’ heb gezien. Beetje naïef van mij misschien… 🙂 Ik krijg de kriebels van al die influencerbrol en hoop echt zo hard dat ik mijn kinderen ga kunnen bijbrengen dat, wat ze onvermijdelijk gaan zien op het Internet, zo fake kan zijn. Ik gebruik Instagram gewoon om eens een leuke foto te delen met mijn bescheiden 216 volgers en hoeveel likes of reacties ik krijg, is echt niet van belang.

  2. Hoeveel volgers iemand heeft of comments zal me in feite worst wezen. Maar sommige samenwerkingen zijn echt bij het haar getrokken (heb deze week nog op zo’n influencer’s post gereageerd. en mijn comment blijft nu likes genereren). En nog erger zijn de “heimelijke” samenwerkingen maar waar je in zelfde week opeens iedereen zelfde merk chocomelk ziet drinken of in zelfde schoolvakantie iedereen in zelfde vakantiepark zit. Dugh.

    Ik zit niet op Instagram om reclameboodschappen te krijgen dus ik ontvolg steeds consequenter. En daarmee vliegen dus vooral de bekende influencers uit mijn feed. Al die leuke kleine artisanale instagrammers die gewoon amateuristisch een leuke foto nu en dan online gooien die een handvol likes genereren: wat een verademing.

  3. We hebben het er al over gehad en kan me er ook in opwinden .. :(.
    Vooral omdat het bij mij allemaal héél traag en frustrerend traag gaat, haha.

    Maar kleine opmerking: die ene screenshot die 600+ heeft op 1 dag.. is eigenlijk niet op 1 dag.
    Als je naar de datums kijkt, zie je dat het van 30 november 2018 naar 7 maart 2019 springt.
    Dus eigenlijk heeft die persoon maar 600+ volgers op 3 maanden tijd, wat ongeveer 200 per maand is.
    Ik denk maw niet dat die persoon gefoefeld heeft, maar gewoon 3 maanden van business naar privé geswitched is.

    Zelf sta ik ook liever op privé account ipv business, omdat ik de indruk heb dan meer mensen te bereiken 🙂

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.