Ik kreeg in het verleden af en toe wel eens de vraag naar het financiële verhaal van social media. En in het huidige economische klimaat is dat er niet minder op geworden. Alle prijzen stijgen, ook de mijne, en toch blijven wij op vakantie gaan en leuke uitstapjes doen. ‘Hoe doen jullie dat?’ krijg ik hier dan in mijn inbox. En omdat er waarschijnlijk meer mensen het denken dan me de vraag effectief te stellen ga ik er hier wat dieper en uitgebreider op in. 

Maar eerst nuanceren 

Ik wil wel eerst starten met enkele belangrijke nuances. Verwacht hier geen oplijsting van bedragen en budgetten. Ik kom jouw loonbrief ook niet vragen. Bovendien is er heel veel verschil in enerzijds wat partners/adverteerders uitgeven aan influencer marketing en anderzijds de tarieven die influencers vragen. Het is nog een nieuw beroep, in volle groei en professionalisering, langs alle kanten. 

Een andere belangrijke nuance is dat ik hier spreek uit mijn eigen ervaring. Die ervaring zit deels langs de marketing kant van het verhaal. Ik werk zelf in een reclamebureau en ik heb de laatste jaren heel wat ervaring opgebouwd in het opzetten van influencer campagnes voor verschillende merken. Ik ken het wereldje dus best goed. 

Maar naast mijn werkuren heb ik ook mijn eigen verhaal met anneliesbeleeft. En dat verhaal is van start gegaan lang voor influencer marketing bestond. Ik zie mijn kanalen eerder als een vorm van inspiratie. 

Ik neem jullie dagelijks mee in ons leven. Op vakantie, op de loop, op datenight, op weekend, op daguitstap, op shopping, op het werk… Alles wat ik beleef en meemaak en de moeite vind om te delen verschijnt op de een of andere manier online. Meestal via Instagram, stories, reels of hier op de blog. En mispak je niet. Daar kruipt veel tijd in. Het maken van foto’s en video’s, het schrijven van teksten en – vooral – het beantwoorden van de hele vele vragen die hier dagelijks binnen komen. Ik doe dat vooral omdat ik het graag doe. En als ik dan de mogelijkheid heb om in het delen van die belevenissen zelf wat geld te besparen of te verdienen is dat extra interessant. 

Deze blog is dus geschreven vanuit mijn eigen ervaring en point of view. Ik spreek dus niet voor collega’s en veralgemeen deze blog dus niet. 

Hoe werkt dat nu? 

Dat gezegd zijnde wil ik graag wat meer vertellen over het verdienmodel erachter.

Als influencer heb je een bereik binnen een bepaalde doelgroep. Een doelgroep die interessant is voor merken, voor adverteerders. Die merken zien de meerwaarde van influencers intussen meer dan ooit in en schakelen bepaalde profielen in om hun producten, diensten, activiteiten, tot een bepaalde doelgroep te brengen. Dat kan om aan merkbekendheid te winnen, merkimago te verbeteren, producten te verkopen… Marketing dus. Of reclam

Indien er een match is tussen merk en influencer/de community van de influencer ontstaat er een samenwerking. En die kan verschillende vormen aannemen. 

Korting

Een samenwerking kan bestaan in de vorm van een korting. De influencer krijgt hierbij korting bij aankoop van een product/dienst. 

Ruil 

Wanneer een merk een influencer samenwerken op basis van een ruil krijgt de influencer een bepaald product of dienst gratis. 

Betalend 

In het geval van een betaalde samenwerking krijgt de influencer – vaak bovenop producten – ook een betaling. De influencer factureert dus een overeengekomen bedrag aan de partner. 

Het is niet omdat er ‘betaald partnership’ op Instagram staat dat het effectief om een betalende samenwerking gaat. Het kan ook een ruil of een korting zijn.

Nog een extra woordje over YouTube. Want daar kan je als content creator/influencer ook betaald worden, los van een samenwerking met een merk. Op YouTube kan je inkomsten genereren met je kanaal via advertenties, abonnementen en kanaallidmaatschappen. Dat kan bij Instagram of TikTok niet.

Wat moet een influencer dan doen? 

Of het nu gaat om een korting, een ruil of een betalende samenwerking, de influencer zal op zijn beurt een tegenprestatie moeten leveren. Wat dat exact is wordt overeengekomen tussen de influencer en de adverteerder. Maar dat kan bijvoorbeeld gaan over het maken van een reel en een aantal stories. Een feedpost en een blog. Een TikTok. Een YouTube video, … 

Er bestaat geen standaard tarievenlijst voor influencer marketing. Dus het zijn telkens het merk en de influencer die hierin een overeenkomst vinden. 

Hoeveel producten of budget er voor welke content wordt afgesproken hangt af van vele factoren: niche van de influencer, aantal volgers, bereik, engagement, kwaliteit van foto’s en video’s, etc. 

Betaald worden als influencer

Dat influencers dingen gratis krijgen stoot vaak al op kritiek. Als ze daar bovenop dan ook nog eens betaald worden lijkt het begrip helemaal weg. 

Of ik dat begrijp? Awel nee, eigenlijk niet. 

Ik ben zelf al mijn hele carrière werkzaam in marketing en media. Wanneer een merk een radiospot, advertentie, tv spot, … wil maken betalen ze daar ook voor. Voor de creatie, voor de productie, voor de mediaruimte. Meer en meer vragen merken ook de beeldrechten over de foto’s en video’s van de influencer. Die beelden kunnen ze dan in hun eigen content op de website, in campagnes, online, gebruiken. Als een merk zelf shootings moet organiseren, modellen moet betalen of stockbeelden gebruikt kost dat ook allemaal geld. En dat is allemaal helemaal normaal. Waarom zou een influencer het dan wel gratis moeten doen? 

Een influencer werkt keihard aan het opbouwen van een community. Ze investeren vaak ook geld. Denk maar aan de aankoop van materiaal om deftige foto’s en video’s te maken. Je steekt enorm veel tijd in het maken van toffe content: foto’s selecteren, reisroutes uitschrijven, ervaringen en tips delen, berichtjes en vragen beantwoorden. En ja, je doet dat omdat je dat graag doet. Maar ga jij je job die je graag doet gratis doen?

Professionalisering van de sector

De sector is de afgelopen jaren ook geprofessionaliseerd, wat ik toejuich. En daar komt heel wat extra administratie bij kijken: mails beantwoorden met vragen tot samenwerkingen, briefings lezen, contracten tekenen, content creëren en soms/vaker op voorhand doorsturen, je deadlines in de gaten houden, content delen, rapportages opmaken, facturen versturen. En vergis je niet, de meeste doen dit gewoon extra tussen de soep en de patatten, naast een andere job. 

Ik ga nog een stapje verder. Influencers zijn in België trouwens nog onderbetaald. De budgetten mogen gerust nog een stuk de hoogte in om conform de media en productie budgetten te zijn.

Een fijne extra 

Mijn plekje hier is geen voltijdse job. Ik heb momenteel ook niet de ambitie om dat ervan te maken. Mijn man en ik hebben allebei een goede job met een aantal extralegale voordelen. Wij verdienen zeker geen fortuinen, maar we hebben samen een goede basis. En het is ook hier kwestie van keuzes maken. En die keuzes gaan dan naar ervaringen, belevenissen. Ik heb geen interesse in designer kledij en ons interieur is een samenraapsel van Ikea, Kwantum en tweedehands.

Dat influencerschap hier is een extra die ons enorm veel mogelijkheden geeft die er anders niet zouden zijn. Waar ik ontzettend dankbaar voor ben. En zolang het leuk blijft en de kindjes en mijn man er oke mee zijn kan het nog wel even doorgaan.

Is dat nu een echte job? 

Er wordt nog heel vaak neergekeken op influencers of content creators. Zo wat fotootjes nemen en filmpjes maken. Dat is toch geen échte job?

Ik hoop echt dat je na het lezen van deze blog een beetje een andere kijk hebt gekregen. Het is nog een nieuwe job, das waar. Er is zeker nog ruimte tot groei en professionalisering. Maar het is zeer zekerst een echte job. 

Wees een beetje lief

Ik snap dat je misschien liever TV kijkt of radio luistert zonder reclame. Dat je liever een blog of Instagram account zou ziet zonder publiciteit. Iemand die alles belangeloos deelt enkel en alleen om jou te inspireren. Dat iemand kei veel tijd steekt in het delen van de leukste daguitstapjes, het uitschrijven van reisroutes en al je vragen zomaar beantwoordt omdat het leuk is, een hobby. Maar waarom zou die persoon die al die moeite doet er zelf geen voordeel van mogen ondervinden? Of een centje mee bijverdienen – waar trouwens netjes heel veel belastingen worden op betaald. Vergeet trouwens niet om je administratie in orde te brengen en een ondernemingsnummer aan te vragen.

Het is aan jou om te bepalen wie je volgt. Het is aan jou om te filteren wat interessant is, waar je iets mee kan doen. En door al de rest kan je doorscrollen. En als je iemand je echt dermate stoort ben je vrij om te ontvolgen.

Virtuele influencers zijn misschien de toekomst. Maar vandaag zijn het nog allemaal echt mensen. Wees dus een beetje lief en respectvol.