Als koppel thuiswerken, al dan niet met kinderen, we hebben ondertussen allemaal door dat het niet zo eenvoudig is. Mijn man en ik werken voor hetzelfde bedrijf maar we zitten in andere teams en op een andere verdieping. Het is dus niet dat wij mega veel ervaring hebben in het samen werken. En het lijkt zelfs alsof ik hem op het werk meer zag dan nu hier thuis.
Dat thuiswerken is niets nieuw hier
We werkten voor deze gekke tijden al regelmatig thuis maar bijna nooit samen. En in een digital agency hebben we uiteraard veel tools om dat vlotjes te laten verlopen. Ik kan me trouwens voorstellen dat het voor bedrijven die het thuiswerken nog niet zo hadden geïntegreerd het nu een serieuze inhaalbeweging is.
Maar, alleen thuis werken of met je partner én kinderen. Dat is toch best wel een groot verschil. Daarom deel ik graag enkele tips om het zo vlot mogelijk te laten verlopen.
1. Zorg voor een aparte ruimte
In een ideale situatie ben je in de mogelijkheid om ergens een apart bureau te installeren. Weg van je partner en kinderen. Op die manier kan je je het beste concentreren en is er een minimum aan afleiding.
In een ideale situatie zeg ik dan wel. Want dat is hier al niet het geval. Toen wij hier drie jaar geleden introkken hebben wij gekozen voor één lange bureau voor ons beiden beneden in de leefruimte. Gezellig en kortbij het koffiemachien. Wisten wij veel dat we hier ook weken aan een stuk samen zouden moeten gaan aanzitten…
We hebben wel de ruimte afgelopen weken wat heringericht. Het bureautje van de kinderen ging naar de speelkamer en we verplaatsten een kast. Zo zorgden we voor wat meer rust.
2. Schermen niet naast elkaar
Als het voor jullie, net zoals bij ons, niet lukt op in een aparte ruimte te gaan zitten kan je andere dingen proberen.
Probeer bijvoorbeeld de schermen niet naast elkaar of in elkaars gezichtsveld te zetten. Zo vermijd je de afleiding van te willen kijken op het scherm van je partner of omgekeerd, het gevoel dat er constant iemand op je vingers zit te kijken. Opnieuw, wij zijn niet het beste voorbeeld want onze schermen staan gewoon naast elkaar.
3. Maak afspraken
Maak duidelijke afspraken of en welke muziek er wordt beluisterd, podcasts, … Heb je een call? Ga dan naar een andere ruimte of gebruik je hoofdtelefoon zodat je je partner niet teveel afleid.
Ik ga voor een call regelmatig boven op bed zitten.
4. Wissel het kids entertainment
De balans tussen werk en kinderen is hier elke dag zoeken. Soms gaat het goed, soms voor geen meter.
Intussen zijn we op het werk overgeschakeld naar een regeling van deeltijdse werkloosheid. Dat helpt.
Wij proberen ’s morgens vrij vroeg te starten, de kindjes zijn toch vaak tegen 6u30 wakker, en goed door te werken voor de middag. Zo hebben we vaak de rest van de dag tijd voor de kinderen. Al lukt dat natuurlijk niet elke dag.
We proberen vooral om de aandacht en het entertainen van de kinderen te verdelen. Zo is er dan één iemand bezig met de kinderen en kan de andere even doorwerken om dan weer te wisselen.
5. Doe een beetje moeite
Wanneer je gaat werken kleed je je deftig aan, leg je je haar in de plooi en doe je je best om er wat fatsoenlijk door te komen. Maar van zodra je het huis niet meer uitmoet zoals nu is de verleiding groot om de hele dag in je pyjama of jogging rond te lopen. Je haar wat stylen is geen prioriteit, laat staan make up.
En ik snap dat hé. Het is een pak comfortabeler en voor wie zou je de moeite moeten doen?
Wel, voor jezelf en voor elkaar! Want eerlijk. Zo een jogging kan comfortabel zitten, erg aantrekkelijk voel je je er niet in hé. En een partner die de hele tijd in een jogging zit kan ook wat aantrekkelijkheid verliezen.
Dus, doe af en toe je best om je wel zo op te maken zoals je zou doe als je wél naar je werk moest. Het zal je een boost geven.
6. Mute je microfoon
Gesprekken met collega’s en meetings met klanten gebeuren dezer dagen via (video) call. Wist je dat je in de meeste programma’s je micro kan muten? Dat is vooral interessant voor de andere personen in de call. Zo horen zij jouw omgevingsgeluid niet. En ja, ook als jij denkt ‘alé, de kinderen zijn toch rustig aan het spelen’ blijkt dat aan de overkant niet zo rustig over te komen. Trust me, ik word meermaals gevraagd mijn micro uit te zetten.
Vergeet hem wel niet aan te zetten als je iets wil zeggen hé. Het is nogal belachelijk anders.
7. Verzin een collega en geef die de schuld van alles
Het is best vervelend wanneer je je partner moet gaan wijzen op dingen die hij of zij niet doet, vergeet of teveel doet. Omgekeerd is het ook niet altijd fijn om daarop aangesproken te worden. Je leeft samen met je partner, niet met je moeder (of ja, misschien wel) en je wil dus echt niet de hele tijd lopen te zeuren.
Oplossing: verzin een collega en geef die de schuld van alles. Hoe werkt zoiets? Wel, hier hebben we ons Linda.
“Ai, Linda heeft de vaatwasser weer niet uitgeladen.” Of “Linda is weer vergeten om haar papieren zakdoekjes op te ruimen en in de vuilbak te doen.” En “Linda zou nu die drie lege blikjes Cola Zero toch wel eens van haar bureau mogen doen hé.”
Je hebt de boodschap begrepen zonder je te direct aangevallen te voelen. Het is maar een kleintje, maar dat werkt dus. En nog beter, Linda leert snel en doet haar uiterste best een fijne collega te zijn voor iedereen op den bureau.
8. Maak tijd voor elkaar
Klinkt gek hé, tijd maken voor elkaar terwijl je 24/7 op elkaars lip leeft? Wanneer je gaat werken lijkt die tijd voor elkaar maken iets heel logisch. Naast je werk, je hobby’s en sociale contacten is het dan eens fijn om samen iets te gaan eten of gewoon wat bij te praten ’s avonds in de zetel. Nu zie je elkaar de godganse dag, waarom dan nóg extra tijd voor elkaar maken?
Je bent aan het werk en als er kinderen rondlopen heb je eigenlijk amper twee minuten tijd voor jezelf, laat staan voor elkaar. Het is niet omdat je elkaar ziet en constant in elkaars buurt bent dat je ook aandacht aan elkaar besteed.
Probeer dus ’s avonds als die kinderen in bed liggen wat tijd te nemen voor elkaar. Te babbelen over je dag, een leuke serie of een film te zien of gezellig samen te koken/eten. Doe eens zot en plan een date night in, in uw eigen kot wel te verstaan. Het is niet dat je ergens anders moet zijn hé.
9. Neem tijd voor jezelf
De laatste, maar misschien wel één van de belangrijkste. Althans voor mijzelf. De nood aan die me-time is verschillend per persoon. Ikzelf heb daar bijvoorbeeld best veel nood aan terwijl dat voor mijn man helemaal anders ligt.
Ik heb die tijd voor mijzelf in een normale situatie nodig en dat is nu niet anders. Overdag is het een constante spagaat tussen werk, de kinderen en het huishouden. Zelfs alleen naar het toilet gaan is een luxe geworden. Er is altijd wel iets of iemand dat mijn aandacht nodig heeft. En ik las dus regelmatig een momentje in voor mijzelf.
Hoe dan? Ik ga lopen. Letterlijk. Ik trek mijn loopschoenen aan, muziek in mijn oren en ik ben weg. Soms een half uurtje, soms een uurtje. En ik kom ook altijd terug 🙂 Ik loop nu ongeveer om de dag. De dagen waarop ik niet ga lopen installeer ik mij op een matje voor YouTube wanneer de kindjes slapen. Dan doe ik hier thuis Yoga of Pilates. Het sportaanbod op YouTube is enorm. Ik vind ‘Yoga with Adrien‘ een aanrader. En Sportclub het Eilandje heeft intussen ook een YouTube kanaal met enkele sportsessies.
Hopelijk heb je er wat aan
Tot zover dus mijn tips. Niet dat het hier allemaal zo vlotjes verloopt hoor, ik ga ze ook regelmatig eens moeten herlezen. Het is voor de meeste van ons een vrij unieke ervaring en dus zoeken. De ene dag (of ja, halve dag) zal beter gaan dan de andere. Maar vergeet niet, we’re in this together. We komen er wel weer uit ook. Beloofd.
Heb je zelf nog tips? Geef ze gerust door!
Moederschip
Hahaa die Linda ga ik ook eens in huis halen 😀
Annelies
hahaha, doe ze de groeten he 🙂
Sofie
Leuke blog ! Herkenbaar! En Linda een leuke 🙂
Goofball
Die Linda vind ik wel lollig 😀
Wij werkten ook al regelmatig thuis maar ook zelden op dezelfde dagen om de reden dat we elkaar storen. We hebben er in het verleden toen we hier verbouwden ook voor gekozen een grote bureau te maken met 2 ruime bureau’s naast elkaar. alleen was dat in een pre-conference/video call tijdperk. Nu blijken we beide naast elkaar continu in vergadering en dat stoort. Maar we zitten hier net met goeie webcam’s , grote schermen enz, dat het wel lastig is om te verhuizen voor een call. Soms doen we het, soms niet. Dan zitten we naar “Linda” te gebaren stiller te praten. :p.
Waar we ook nooit rekening mee gehouden hebben is dat die webcams de achtergrond van onze bureau’s zou zien. Onze bureau ruimte heeft achter onze rug een allegaartje van oude kasten en rekken wat opslagruimte geworden is van boeken, fardes , dozen. Maar geen proper zicht. Gelukkig zijn de meeste tools nu met een virtuele achtergrond die het wat properder kunnen maken.
Het afwisselend met de kinderen bezig zijn en flexibele uren toepassen lukt niet bij ons. We zitten echt compleet hele tijd in vergaderingen met anderen en mijn teams zijn aan het werk tijdens de kantooruren voor klanten, dus het is niet zo dat ik eventjes een call met hen om 7u ’s ochtends kan inplannen of zo. Da’s wel lastig. De kinderen hebben na die 5 weken wel door dat we af en toe moeten werken (ik heb wel regelmatig verlof gepakt vorige weken, maar kan dat niet blijven doen) en inmiddels komen ze al niet meer zoveel storen maar dat wil wel zeggen dat ze gigantisch veel schermtijd nemen. Tja, het is wat het is. ‘k ga me er niet in opjagen. Linda had maar een betere planning moeten opstellen eh.