Zij die mij een beetje volgen op social konden niet ontsnappen aan mijn holidayspam. Wij zijn een weekje op gezinsvakantie geweest in Toscane met Vacansoleil en dat was, zonder zever, dé perfecte vakantie.

Camperen, serieus?

Awel, had mij vijf jaar geleden gezegd dat ik een verblijf op een gezinscamping leuk zou vinden, ik had eens goed gelachen. Vorig jaar gingen we voor het eerst camperen in een stacaravan van Vacansoleil in de Dordogne. Weliswaar met een piepklein hartje. Want ik beken, ik hou van mijn comfort. Mijn angst bleek echter zo onterecht en wij hadden een heerlijke week met onze toen éénjarige dochter. Zo goed dat we het dit jaar gewoon opnieuw deden, en zelfs een beetje verder.

We vlogen naar Italië!

De eerste vlucht voor Mona. Ik moet je niet vertellen dat ik een beetje nerveus was. Dat bleek nergens voor nodig. Miss Mona was absoluut niet onder de indruk en mits wat entertainment was de korte vlucht van anderhalf uur naar Pisa eigenlijk direct om. Doe me er trouwens aan denken dat ik nog een blogje schrijf met enkele vlieg- en inpaktips voor een vakantie met een peuter.

Vliegen met een peuter

Mona’s eerste vlucht

We huurden een auto met SunnyCars

In Italië ben je niet zoveel zonder auto. En we moesten uiteraard ook nog op onze eindbestemming geraken, dus besloten we vooraf een auto te reserveren bij Sunny Cars. Ik had hen ontmoet tijdens een event en hun service, bijstand en verzekeringsverhaal spraken me enorm aan. Als je een auto huurt komen er vaak nog allerlei extra kosten kijken. Kosten die je vaak zelfs niet eens nodig hebt. Maar na een accidentje in Ibiza en het feit dat ze in het zuiden nu eenmaal niet zo goed met de auto kunnen rijden (sorry voor de veralgemening) en we een kind op de achterbank hebben nemen wij geen risico’s. We kozen een ruime Peugeot 306 waar onze bagage en peuter comfortabel in konden. Mét airco. Hoera voor airco!

Sunny Cars

Gepakt en gezakt, klaar om naar huis de gaan.

Aangekomen op Camping Park Albatros

Na een goed uurtje rijden kwamen we aan op camping Park Albatros. Ik had op voorhand een aantal positieve reviews (en ook minder positieve) gelezen en had een beetje een klein hartje. Altijd trouwens op vakantie, je wil gewoon echt niet dat het in de soep draait hé. Maar mijn vrees bleek ook nu weer totaal onterecht. Het tegenovergestelde zelfs. Ik was behoorlijk onder de indruk van het domein en had al meteen spijt dat we maar een weekje zouden blijven.

Onze glamping stacaravan

We boekten een Glamping stacaravan bij Vacansoleil. Geen butler in dat glamping verhaal trouwens maar verder wel alle mogelijke comfort. De caravan zelf is een 34m2, geen balzaal, maar een hotelkamer is doorgaans niet groter. Onze keuken was voorzien van een microgofloven, oven, waterkoker, broodrooster, grote ijskast met vriesvak én tadaaaa, een vaatwasmachine!

We hadden twee slaapkamers. Eentje met dubbelbed en een andere met 3 eenpersoonsbedden. In die kamer maakten we plaats voor Mona’s reisbedje (dat trouwens in een babypakket mee voorzien werd). We hadden twee badkamertjes met elk een toilet, wastafel en douche.

Aan de caravan was ook een houten terras voorzien met bbq, ligbedden en terrasmeubels. Bij mooi weer leef je vooral buiten en dan is dat een prima plek om te eten en te relaxen als Mona een dutje doet.

Onze glamping stacaravan

mmm olijven, dat lustte Mona dus ook

De camping zelf

Onze stacaravan was dus een meevaller. En toen we verder het domein van Park Albatros gingen ontdekken schrokken we enorm van de voorzieningen. Onze camping vakantie in de Dordogne was gezellig en vrij kleinschalig. Hier viel het meteen op dat we toch op een veel groter domein terecht gekomen waren.

Er is een grote supermarkt met verse charcuterie, bakker en Italiaanse specialiteiten. Er zijn tal van bars (de virgin mojito was super), restaurants, afhaalpizza en ijssalon (dat hadden we snel gevonden). Maar ook een kapper, massageplek, wassalon,… Het is eigenlijk echt een mini-dorpje. Alles is recent en super goed onderhouden. Je komt overal personeel tegen dat instaat voor de organisatie, het groen onderhoudt of aan het poetsen is. En ze zijn stuk voor stuk (overdreven) vriendelijk.

Er is ook een fietsverhuur waar je tegen zeer democratische prijzen een fiets met kinderzitje en helm kan huren om de omgeving te gaan verkennen. Wij huurden twee dagen een fiets en dat was super fijn. De hitte en mijn zwangerschap niet meegerekend dan. Zwanger bij dik 30°C een goeie twintig kilometer gaan fietsen is niet één van mijn beste ideeën geweest. We hebben trouwens de camping ook eens rondgefietst en het duurde toch een twintig minuten om rond te geraken.

Voor kinderen is er tal van entertainment met de Kids club vanaf vier jaar. Mona was er dus nog te klein voor, maar de kinderdisco wist ze wel te appreciëren. Hoewel die ver voorbij bedtijd was zijn we toch twee keer gaan dansen met onze enthousiaste peuter. Ze praat nog over mascotte ‘Albi.’ Dat blijkt een, ik citeer, ‘dikke toffe’ te zijn.

Glamping Vacansoleil

Mona showt haar bruine benen op de Kids disco

Met papa naar de bakker

KO en dan is papa de beste schouder

Glamping Vacansoleil

Fietsen! En ja, daar was het eigenlijk wat te warm voor

Ik onderweg naar de bakker. Dat heb ik welgeteld één keer gedaan. Oeps

Vacansoleil glamping

Gelatoooo!

Absolute voltreffer: de zwembaden!

Maar de absolute voltreffer van deze camping zijn de zwembaden. Hou je van wilde glijbanen en diepe zwembaden moet je hier niet zijn. Maar voor kleine kinderen is het een paradijs. Er zijn drie ondiepe lagunebaden met zachte bodem. In elk van die baden zijn fonteintjes, bubbelbaden en glijbergen (is dat een woord?). Mona heeft zich daar elke dag uren in geamuseerd en ook voor ons was het fijn vertoeven in het zwembad.

Wil je toch wat baantjes trekken kan dat trouwens ook he. Er zijn nog twee diepere zwembaden die ’s morgens voorzien zijn om baantjes in te trekken. In de voormiddag kan je er dan weer terecht voor allerlei wateractiviteiten. Ik waagde me aan de aquagym.

Waterrat Mona

Hier komt ze…

Genieten

Waterpret

Vacansoleil glamping

De babybump wat afkoelen in het zwembad

Glamping Vacansoleil

Eén van de vele zwembaden op het domein

Is er dan echt niets dat is tegengevallen?

Awel, nee. Normaal kan ik na elke vakantie een blog schrijven met bloopers. Maar dit keer dus niet. Ik moet wel vertellen dat het water in de zwembaden niet verwarmd is. Dus wanneer je je teen erin steekt valt dat op het eerste gevoel behoorlijk tegen. Maar het went snel en voor Mona was dat absoluut geen probleem. Na enkele hete dagen was dat water trouwens meteen opgewarmd. Verder geloof ik wel dat het op de camping tijdens het hoogseizoen behoorlijk druk kan worden.

Een vakantie maak je zelf mooi

Je mag in een luxeresort zitten, als je daar met een lip tot op de grond loopt is er ook geen fun aan. Een vakantie maak je zelf. Maar het helpt wel als de omgeving en het weer wat meezitten. Ik durf het bijna niet zeggen maar deze vakantie was eigenlijk helemaal perfect. Mona lachte van ’s morgens tot ’s avonds. Ze was enorm lief en aanhankelijk. Geen voorkeur voor mama of papa. Ze speelde super flink met het weinige speelgoed dat we hadden. En haar zo gelukkig zien, tja, daar kan je als ouders alleen maar blij van worden.

We deden trouwens enkele uitstappen naar stadjes in de buurt met onze huurauto. Maar omdat het anders een te lange blog gaat worden vertel ik dat in een andere blog.

Glamping Vacansoleil

Wandelen met papa en Fientje de pop

Familieselfie

Deze blog kwam tot stand in samenwerking met Vacansoleil.